Sunday, November 3, 2013

Dr AK: Elak Stress Gaya Meta-NLP


Pergeseran kebanyakannya disebabkan oleh pertentangan antara:

Visual vs. Digital/Auditory (Representation System)
External vs. Internal (Meta-Program)
Difference vs. Similarity (Meta-Program)
Heavy Pressure vs Light Pressure (Hand Writing Analyses)
Comprehensive Thinking vs. Cumulative Thinking (Hand Writing Analyses)


Jika mempunyai perbezaan pendapat

(i) sedar akan perbezaan
"rakan aku berbeza orangnya"
[awareness]

(ii) redha dengan perbezaan 
"aku raikan perbezaan kerana Allah jadikan manusia memang berbeza"
[acceptance]

Jika mempunyai masalah

(iii) anggap masalah itu cabaran
"Allah hendak menduga aku dengan cabaran ini"
[+ve reframing]

(iv) cinta cabaran
"cabaran ini akan menjadikan aku lebih baik"
[+ve meta-stating]

(v) gila cabaran
"tidak sabar rasanya untuk menyelesaikannya"
[+ve meta-stating]

(vi) pasak cabaran
"esok pagi jam 9 aku selesaikannya"
[meta-model, chunck down]