Wednesday, November 20, 2013

Persidangan Meja Bulat "Islam dan Neurosains", IKIM


20 Nov. 2013. Sehari di IKIM untuk mengikuti persidangan meja bulat "Islam dan Neurosains". Tn Hj. Md Taib (Akademi NLP Malaysia) membentang kertas kerja yang bertajuk "Kaedah NLP Dalam Latihan di Malaysia". Selain itu, pembentangan dilakukan oleh Dr. Mohd Zaidi, PM Dr. Wan Suhaimi, Prof. Ir. Dr. Fatimah, Dr. Siti Norlina dan PM Dr Hairul Nizam.

Tahniah kepada IKIM kerana berjaya mengendalikan persidangan ini. Peserta terdiri dari pelbagai bidang seperti neurosains, NLP dan pengajian Islam.

Bagaimana neurosains (konsep plastisiti otak) mempengaruhi proses Pengajaran dan Pembelajaran?
Kata Dr Hairul Nizam;

(1) Neuron berinteraksi secara signal elektrik dan kimia
(2) Litar genetik adalah asas keseluruhan sistem saraf
(3) Pengalaman hidup boleh mengubah sistem saraf

Salah satu hasil kajian neurosains merumuskan pelajar mencerap lebih baik apabila mereka bergerak, jadi sesuailah dengan kaedah pengajaran aktif. Sebagai pendidik kita boleh membantu proses pembelajaran dengan menyuruh pelajar berdiri ketika pengajaran atau duduk sambil goyang kaki. Pelajar lelaki pula dipisahkan dari pelajar perempuan kerana aktiviti otak yang berlainan untuk memudahkan P&P. Metod ini semakin popular di Amerika.

Peranan NLP sangat penting kerana ia menjadi penghubung antara pelbagai ilmu pengetahuan termasuk neurosains dengan outcome yang dikehendaki. NLP menyediakan tool seperti anchoring, mind to muscle, perceptual positions dan neuro-logical level untuk menyelesaikan isu "Bagaimana" hendak mencapai matlamat/outcome.






No comments:

Post a Comment